4.
Een deel van het onderwijs bij VOvA is vakoverstijgend en geven we samen met onze partners vorm: ouders, basis- en vervolgonderwijs en bedrijfsleven.(bovenstaande uitspraken zijn afkomstig uit de visie op onderwijs)
(bovenstaande uitspraken zijn afkomstig uit de visie op onderwijs)
3.
2.
1.
Bij VOvA benaderen we iedereen als een individu: persoonskenmerken zijn leidend, groepskenmerken niet. Ongelijkheids-mechanismen bannen we uit.
Bij VOvA vieren we de belangrijkste feestdagen graag met elkaar mee.
Bij VOvA werken medewerkers in teams en in verschillende netwerken, op schoolniveau én bovenschools.
Diversiteit in de organisatie

Diversiteit in het onderwijs

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
3.
2.
1.
Iedere leerling komt tijdens zijn vo-periode bij VOvA in aanraking met aanverwante vervolgopleidingen, op een wijze die van meerwaarde is voor een soepele en succesvolle doorstroom.
Binnen VOvA maken wij het eenvoudig voor leerlingen om, zowel binnen scholen als tussen scholen, te kunnen doorstromen.
Bij VOvA ontmoeten leerlingen van elk niveau elkaar in bovenschoolse activiteiten/ projecten.
De 3D-thema’s
Persoonskenmerken leidend
We realiseren een onderwijsprogramma dat recht doet aan verschillende perspectieven, waar elke leerling aan kan deelnemen en het hoogst haalbare binnen zijn kunnen kan bereiken, in een omgeving waarin leerlingen zich gezien en thuis voelen. Docenten faciliteren dit door ruimte te bieden binnen de lessen aan verschillen in meningen, identiteiten en achtergronden. Blinde vlekken hierin zijn onderdeel van ons collectieve professionaliseringsprogramma, dit geldt voor ons leiderschap en voor onze teams. Bij VOvA benaderen we iedereen als een individu: persoonskenmerken zijn leidend, groepskenmerken niet. Ongelijkheidsmechanismen bannen we uit.
Deuren openen doet nieuwe mensen ontmoeten
We breken de schotten af die momenteel nog bestaan binnen scholen tussen afdelingen, tussen onze scholen, en tussen onze scholen en het vervolgonderwijs. We maken doorstroom naar een andere afdeling, school en vervolgonderwijs eenvoudig, of het nu gaat om een overstap in de volle breedte of toegang tot een enkel aanvullend vak. Door als uitgangspunt te hanteren dat we ons onderwijsaanbod beschikbaar stellen voor al onze leerlingen krijgen, zij toegang tot nieuwe omgevingen, met nieuwe mensen en verbreden we hun horizon. Dit geldt ook voor onze medewerkers.
We vieren met elkaar mee
We zijn ons bewust van de impact van ons gedrag en ons handelen op verschillende groepen mensen (denk aan: gender, seksualiteit, geloof, beperkingen, etnische achtergrond, sociale klasse, niveau, leeftijd, enzovoorts). Onze vieringkalender is inclusief. We zijn en blijven openbaar onderwijs, maar we vieren graag de belangrijkste feesten met elkaar mee.
Bovenschoolse ontmoetingen tussen leerlingen
Door onze zeven scholen met ieder een eigen doelgroep en locatie zien we een uitgelezen kans in de ontmoeting tussen leerlingen van de verschillende scholen. Dit is nodig in antwoord op de toenemende segregatie in het Amsterdamse vo-onderwijs. Jongeren gaan naar school in hun eigen buurt en hoe theoretischer het onderwijs hoe minder ouders bereid zijn te kiezen voor scholen met brede brugklassen waar meer leerlingen van verschillende niveaus en uit verschillende buurten elkaar ontmoeten.
We houden onze unieke scholen in stand omdat we de voordelen daarvan zien en zetten tegelijkertijd in op ontmoetingen en projecten over de scholen heen. Hierbij bieden we podium aan uiteenlopende talenten, zodat de leerlingen ervaren dat zij complementair zijn aan elkaar, of we kiezen voor kunst- of sport gerelateerde activiteiten waarbij de mate van praktijk- of theoriegerichtheid er niet toe doet. Hiermee kiezen wij voor een strategie op het gebied van diversiteit en inclusie die doel treft, zonder de identiteit van de unieke scholen aan te tasten of tegen wensen van leerlingen en ouders in te gaan.
VOvA gelooft in de kracht van diversiteit. Door verschillende perspectieven komen we tot nieuwe inzichten. Dat is voor iedereen van groot belang, voor onze leerlingen en onze collega’s.
De kracht van diversiteit
Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
3.
2.
1.
Bij VOvA benaderen we iedereen als een individu: persoonskenmerken zijn leidend, groepskenmerken niet. Ongelijkheids-mechanismen bannen we uit.
Bij VOvA vieren we de belangrijkste feestdagen graag met elkaar mee.
Bij VOvA werken medewerkers in teams en in verschillende netwerken, op schoolniveau én bovenschools.
VOvA gelooft in de kracht van diversiteit. Door verschillende perspectieven komen we tot nieuwe inzichten. Dat is voor iedereen van groot belang, voor onze leerlingen en onze collega’s.
Door onze zeven scholen met ieder een eigen doelgroep en locatie zien we een uitgelezen kans in de ontmoeting tussen leerlingen van de verschillende scholen. Dit is nodig in antwoord op de toenemende segregatie in het Amsterdamse vo-onderwijs. Jongeren gaan naar school in hun eigen buurt en hoe theoretischer het onderwijs hoe minder ouders bereid zijn te kiezen voor scholen met brede brugklassen waar meer leerlingen van verschillende niveaus en uit verschillende buurten elkaar ontmoeten.
We houden onze unieke scholen in stand omdat we de voordelen daarvan zien en zetten tegelijkertijd in op ontmoetingen en projecten over de scholen heen. Hierbij bieden we podium aan uiteenlopende talenten, zodat de leerlingen ervaren dat zij complementair zijn aan elkaar, of we kiezen voor kunst- of sport gerelateerde activiteiten waarbij de mate van praktijk- of theoriegerichtheid er niet toe doet. Hiermee kiezen wij voor een strategie op het gebied van diversiteit en inclusie die doel treft, zonder de identiteit van de unieke scholen aan te tasten of tegen wensen van leerlingen en ouders in te gaan.
Bovenschoolse ontmoetingen tussen leerlingen
Diversiteit in de organisatie
Diversiteit in het onderwijs
3.
2.
1.
Iedere leerling komt tijdens zijn vo-periode bij VOvA in aanraking met aanverwante vervolgopleidingen, op een wijze die van meerwaarde is voor een soepele en succesvolle doorstroom.
Binnen VOvA maken wij het eenvoudig voor leerlingen om, zowel binnen scholen als tussen scholen, te kunnen doorstromen.
Bij VOvA ontmoeten leerlingen van elk niveau elkaar in bovenschoolse activiteiten/ projecten.
4.
Een deel van het onderwijs bij VOvA is vakoverstijgend en geven we samen met onze partners vorm: ouders, basis- en vervolgonderwijs en bedrijfsleven.(bovenstaande uitspraken zijn afkomstig uit de visie op onderwijs)
(bovenstaande uitspraken zijn afkomstig uit de visie op onderwijs)

We zijn ons bewust van de impact van ons gedrag en ons handelen op verschillende groepen mensen (denk aan: gender, seksualiteit, geloof, beperkingen, etnische achtergrond, sociale klasse, niveau, leeftijd, enzovoorts). Onze vieringkalender is inclusief. We zijn en blijven openbaar onderwijs, maar we vieren graag de belangrijkste feesten met elkaar mee.
We vieren met elkaar mee
We breken de schotten af die momenteel nog bestaan binnen scholen tussen afdelingen, tussen onze scholen, en tussen onze scholen en het vervolgonderwijs. We maken doorstroom naar een andere afdeling, school en vervolgonderwijs eenvoudig, of het nu gaat om een overstap in de volle breedte of toegang tot een enkel aanvullend vak. Door als uitgangspunt te hanteren dat we ons onderwijsaanbod beschikbaar stellen voor al onze leerlingen krijgen, zij toegang tot nieuwe omgevingen, met nieuwe mensen en verbreden we hun horizon. Dit geldt ook voor onze medewerkers.
Deuren openen doet nieuwe mensen ontmoeten
We realiseren een onderwijsprogramma dat recht doet aan verschillende perspectieven, waar elke leerling aan kan deelnemen en het hoogst haalbare binnen zijn kunnen kan bereiken, in een omgeving waarin leerlingen zich gezien en thuis voelen. Docenten faciliteren dit door ruimte te bieden binnen de lessen aan verschillen in meningen, identiteiten en achtergronden. Blinde vlekken hierin zijn onderdeel van ons collectieve professionaliseringsprogramma, dit geldt voor ons leiderschap en voor onze teams. Bij VOvA benaderen we iedereen als een individu: persoonskenmerken zijn leidend, groepskenmerken niet. Ongelijkheidsmechanismen bannen we uit.
Persoonskenmerken leidend
De 3D-thema’s
De kracht van diversiteit