Samen in beweging op weg naar 2026
De koers naar de klas
Ons Kompas
De wereld anno nu
Wie is VOvA
Inleiding
Scroll naar beneden
Doen, maken,
ontdekken, leren en worden
Strategische koers 2023-2026
Dit is de koers van VOvA, de leidende strategie voor onze scholen van 2023 tot en met 2026. De Strategische Koers geeft net als een kompas richting. In ons geval richting aan de ontwikkeling van onze scholen om gezamenlijk sterker en wijzer te worden, zodat we zoveel mogelijk positieve impact op leerlingen kunnen realiseren in de context van de huidige maatschappij.
Inleiding
Wat de koers betekent
Lees verder
Onze missie
Onze visie
Wij zijn de groep voortgezet onderwijs scholen in Amsterdam waar voor iedere leerling een plek te vinden is, omdat wij een unieke combinatie van scholen en onderwijsconcepten hebben. Door ons flexibele onderwijs ontstaat er voor elke leerling een unieke leerroute op weg naar het diploma. We bieden onderwijs waarin doen, maken, ontdekken, leren en worden centraal staan.
Wie is VOvA?
Lees verder
Onze
Kernwaarden
Lees verder
De wereld anno nu schets de context waarbinnen ons onderwijs relevant moet zijn. Naast gewoon goed onderwijs bieden, vinden we het belangrijk om met ons onderwijs aan te sluiten op actuele maatschappelijke ontwikkelingen, omdat we erin geloven dat we dan pas in staat zijn veerkrachtige, wendbare en zelfbewuste jongeren met een duurzaam toekomstperspectief op te leiden. Hetzelfde geldt voor onze organisatieontwikkelingen, waarmee we antwoord geven op verschillende actualiteiten in de maatschappij die vragen om een andere aanpak.
De wereld anno nu
Klik op buttons in de afbeelding om de pijlers en thema’s te openen.
Lees verder
De strategische koers bestaat uit een visie op onderwijs waarin we onze ambities op het gebied van onderwijs en de belofte aan onze leerlingen vastleggen. In de visie op mens en organisatie staan onze ambities voor de organisatie en belofte aan onze mensen.Zowel in de visie op onderwijs als in de visie op mens en organisatie zien we drie thema’s terug. Deze noemen we, mede vanwege de benadering vanuit verschillende perspectieven, de 3D-thema’s: Duurzaamheid, Diversiteit en Digitalisering.
Ons kompas,
de Strategische Koers
Lees verder
De vier onderwijskundige pijlers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze dragen in samenhang bij aan het waarmaken van onze belofte aan leerlingen en collega’s.
Onze visie op onderwijs
Lees verder
Zowel in de visie op onderwijs als in de visie op mens en organisatie zien we drie thema’s terug. Deze noemen we, mede vanwege de benadering vanuit verschillende perspectieven, de 3D-thema’s. Ze klinken door in de gehele koers.
De 3D thema’s
Lees meer
Uitlijning koers, schoolplan en begroting
Lees meer
Van papier naar de klas
De koers
naar de klas
De ambitie richting 2026 is groot, de invulling divers. Op een aantal thema’s trekken we gelijk op om de kracht van synergie te benutten en op een aantal thema’s kiezen de scholen een eigen invulling, tempo en accent passend bij hun identiteit. We hebben de richtinggevende uitspraken waaruit onze ambities blijken overzichtelijk bij elkaar gezet.
Onze ambities richting 2026
Lees meer
Organisatie in ontwikkeling
Zowel in de visie op onderwijs als in de visie op mens en organisatie zien we drie thema’s terug. Deze noemen we, mede vanwege de benadering vanuit verschillende perspectieven, de 3D-thema’s. Ze klinken door in de gehele koers.
De 3D thema’s
Duurzaamheid, Diversiteit en Digitalisering zijn van invloed op ons onderwijs en onze organisatie. Dat zie je terug in de richtinggevende uitspraken die zowel over het onderwijs als de organisatie gaan. Veelal zijn de uitspraken niet nieuw, maar komen ze voort uit de visie op onderwijs en visie op mens en organisatie. Dat laat nog eens zien hoe alles in elkaar grijpt.
Elke VOvA-school maakt een vierjaarlijks schoolplan waarin de strategische koers wordt doorvertaald naar desbetreffende school. In het verlengde daarvan wordt elk jaar een activiteitenoverzicht gemaakt, waarin staat beschreven hoe uitvoering wordt gegeven aan de strategische koers gekoppeld aan de begroting. Het uitlijnen van de koers, de meerjarenbegroting, de schoolplannen, de jaarlijkse activiteitenplannen en de jaarlijkse begrotingen is van groot belang. Zo landt onze koers uiteindelijk in het klaslokaal, en daarmee wordt het merkbaar voor onze leerlingen en medewerkers.
Deze koers is gemaakt in samenwerking met en voor alle VOvA-scholen. Het geeft ons gezamenlijk richting, zodat we daadwerkelijk kunnen samenwerken. Bewust laat de koers ruimte binnen kaders waarin de scholen, of op onderdelen enkele samenwerkende scholen, hun eigen focus, vorm en tempo kunnen kiezen passend bij hun unieke identiteit. De concretisering van de ambities vindt plaats in de schoolplannen die nauw samenhangen met deze koers.
Uitlijning koers, schoolplan en begroting
Van papier naar de klas
De koers
naar de klas
Lees meer
Organisatie in ontwikkeling
De ambitie richting 2026 is groot, de invulling divers. Op een aantal thema’s trekken we gelijk op om de kracht van synergie te benutten en op een aantal thema’s kiezen de scholen een eigen invulling, tempo en accent passend bij hun identiteit. We hebben de richtinggevende uitspraken waaruit onze ambities blijken overzichtelijk bij elkaar gezet.
Onze ambities richting 2026
De kracht van diversiteit
Een duurzame toekomst
Leren door te doen & ontdekken
Digitalisering als katalysator
Leerroutes
Centraal &
Maatwerk
Ons kompas,
de Strategische Koers
De vier onderwijskundige pijlers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze dragen in samenhang bij aan het waarmaken van onze belofte aan leerlingen en collega’s.
Onze visie op onderwijs
Met kwaliteitszorg borgen we de kwaliteit van ons onderwijs in de brede zin. Door een uitstekende kwaliteitszorg en een sterke kwaliteitscultuur maken we onze belofte aan onze leerlingen waar. Een goede kwaliteitsbasis maakt verantwoorde onderwijsontwikkeling en succesvolle innovatie mogelijk. Het is onze ervaring en overtuiging dat goede kwaliteitszorg op die manier onderwijsontwikkeling aanjaagt. Innovatie en kwaliteitsborging gaan in onze ogen dan ook hand in hand.
De strategische koers bestaat uit een visie op onderwijs waarin we onze ambities op het gebied van onderwijs en de belofte aan onze leerlingen vastleggen. In de visie op mens en organisatie staan onze ambities voor de organisatie en belofte aan onze mensen.
We stellen onze mensen optimaal in staat de belofte aan leerlingen waar te maken in een fijne leer- en werkomgeving waar betrokkenheid centraal staat. Alleen dan kunnen ze echt een positieve bijdrage leveren aan de toekomst van de leerling. Zowel in de visie op onderwijs als in de visie op mens en organisatie zien we drie thema’s terug. Deze noemen we, mede vanwege de benadering vanuit verschillende perspectieven, de 3D-thema’s: Duurzaamheid, Diversiteit en Digitalisering.
Lees verder
De wereld anno nu schets de context waarbinnen ons onderwijs relevant moet zijn. Naast gewoon goed onderwijs bieden, vinden we het belangrijk om met ons onderwijs aan te sluiten op actuele maatschappelijke ontwikkelingen, omdat we erin geloven dat we dan pas in staat zijn veerkrachtige, wendbare en zelfbewuste jongeren met een duurzaam toekomstperspectief op te leiden. Hetzelfde geldt voor onze organisatieontwikkelingen, waarmee we antwoord geven op verschillende actualiteiten in de maatschappij die vragen om een andere aanpak.
De wereld anno nu
Grip op
persoons-
vorming
Lees verder
Lees verder
Wij zijn de groep voortgezet onderwijs scholen in Amsterdam waar iedere leerling altijd een plek vindt, omdat wij een unieke combinatie van scholen en onderwijsconcepten hebben. Door ons flexibele onderwijs ontstaat er voor elke leerling een unieke leerroute op weg naar het diploma. We bieden onderwijs waarin doen, maken, ontdekken, leren en worden centraal staan.
Wie is VOvA?
Dit is de koers van VOvA, de leidende strategie voor onze scholen van 2023 tot en met 2026. De Strategische Koers geeft net als een kompas richting. In ons geval richting aan de ontwikkeling van onze scholen om gezamenlijk sterker en wijzer te worden, zodat we zoveel mogelijk positieve impact op leerlingen kunnen realiseren in de context van de huidige maatschappij.
Scroll naar beneden
Co-creatie
met leerling & omgeving
Inleiding
Wat de koers betekent
Doen, maken,
ontdekken, leren en worden
Strategische koers 2023-2026