

onderwijs dat past bij hun talenten en interesses
Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
5.
4.
Bij VOvA houden kwaliteitsborging en innovatie elkaar in balans.
Iedere leerling komt tijdens zijn vo-periode bij VOvA in aanraking met aanverwante vervolgopleidingen, op een wijze die van meerwaarde is voor een soepele en succesvolle doorstroom.
3.
2.
1.
Binnen VOvA maken wij het eenvoudig voor leerlingen om, zowel binnen scholen als tussen scholen, te kunnen doorstromen.
Bij VOvA zoeken we de ruimte op om maatwerk te bieden. Daar hoort flexibele examinering bij: vakken eerder en/of op hoger niveau afsluiten.
Bij VOvA heeft iedere leerling regie op zijn eigen leerroute door een zekere mate van keuzeruimte in het lesprogramma en ons aanbod van flexibel onderwijs.
Bij meer maatwerk, regie en keuzes, hoort goed zicht op de leerlingen en daarop afgestemde coaching. Aangezien ‘Leerroutes centraal & maatwerk’ een belangrijke pijler vormt in deze koers, is coaching dat dus ook. Het leren maken van keuzes, het leren plannen en het reflecteren op uitkomsten, is een cyclus die elke VOvA-leerling talloze keren doorloopt binnen zijn vo-periode.
Leerlingen zijn gebaat bij onderwijs dat past bij hun talenten en interesses. We zien landelijk en in Amsterdam groeiende ongelijkheid in kansen voor leerlingen. We willen onderwijs verzorgen dat bij onze leerlingen past en recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkelingsmogelijkheden.
Onze visie op onderwijs
Daarom zetten we onze schouders onder maatwerk. We differentiëren en stemmen ons handelen af op de leerling. We begeleiden onze leerlingen op maat bij hun route door het voortgezet onderwijs en we benutten daarbij de kansen om verbindingen te leggen met het vervolgonderwijs. We laten leerlingen meebeslissen en helpen hen goede keuzes te maken. We nemen drempels en schotten weg en werken intensief samen met onze educatieve partners om aantrekkelijk én kansrijk onderwijs te bieden. Hierbij zetten wij in het bijzonder, niet uitsluitend, in op de samenwerking met ROCvA, waarmee wij verbonden zijn. Samen zijn wij bij uitstek in staat leerroutes vorm te geven voor leerlingen die graag leren door te doen en waarvoor nog geen passende, interessante opleidingen bestaan in Amsterdam.
Leerroutes centraal & maatwerk

Onze visie op onderwijs
Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
5.
4.
Bij VOvA houden kwaliteitsborging en innovatie elkaar in balans.
Iedere leerling komt tijdens zijn vo-periode bij VOvA in aanraking met aanverwante vervolgopleidingen, op een wijze die van meerwaarde is voor een soepele en succesvolle doorstroom.
3.
2.
1.
Binnen VOvA maken wij het eenvoudig voor leerlingen om, zowel binnen scholen als tussen scholen, te kunnen doorstromen.
Bij VOvA zoeken we de ruimte op om maatwerk te bieden. Daar hoort flexibele examinering bij: vakken eerder en/of op hoger niveau afsluiten.
Bij VOvA heeft iedere leerling regie op zijn eigen leerroute door een zekere mate van keuzeruimte in het lesprogramma en ons aanbod van flexibel onderwijs.
onderwijs dat past bij hun talenten en interesses
Bij meer maatwerk, regie en keuzes, hoort goed zicht op de leerlingen en daarop afgestemde coaching. Aangezien ‘Leerroutes centraal & maatwerk’ een belangrijke pijler vormt in deze koers, is coaching dat dus ook. Het leren maken van keuzes, het leren plannen en het reflecteren op uitkomsten, is een cyclus die elke VOvA-leerling talloze keren doorloopt binnen zijn vo-periode.
Leerroutes centraal & maatwerk
Leerlingen zijn gebaat bij onderwijs dat past bij hun talenten en interesses. We zien landelijk en in Amsterdam groeiende ongelijkheid in kansen voor leerlingen. We willen onderwijs verzorgen dat bij onze leerlingen past en recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkelingsmogelijkheden.
Daarom zetten we onze schouders onder maatwerk. We differentiëren en stemmen ons handelen af op de leerling. We begeleiden onze leerlingen op maat bij hun route door het voortgezet onderwijs en we benutten daarbij de kansen om verbindingen te leggen met het vervolgonderwijs. We laten leerlingen meebeslissen en helpen hen goede keuzes te maken. We nemen drempels en schotten weg en werken intensief samen met onze educatieve partners om aantrekkelijk én kansrijk onderwijs te bieden. Hierbij zetten wij in het bijzonder, niet uitsluitend, in op de samenwerking met ROCvA, waarmee wij verbonden zijn. Samen zijn wij bij uitstek in staat leerroutes vorm te geven voor leerlingen die graag leren door te doen en waarvoor nog geen passende, interessante opleidingen bestaan in Amsterdam.