5.

Ons collectieve kwaliteitsbewustzijn is zichtbaar in het handelen van iedere VOvA-medewerker.

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

3.

4.

2.

Bij VOvA ontwikkelt iedereen persoonlijk leiderschap.

1.

Bij VOvA werken we actief aan het bereiken van de hoogste vorm van taakvolwassenheid, passend bij een organisatie als ecocysteem, zodat nieuw leiderschap de norm kan zijn.

Bij VOvA streven we naar contextueel leiderschap, waarbij de leiderschapsstijl wordt aangepast aan de behoefte.

Bij VOvA investeren we in leiderschapsontwikkeling.

Persoonlijk leiderschap
en een geïnternaliseerde kwaliteitscultuur

Bij VOvA hanteren we een brede definitie van kwaliteit, die meetbare en merkbare factoren omvat. Door zicht op de kwaliteit en het gesprek - horizontaal, verticaal, binnenschools en bovenschools, evenals met stakeholders van buiten - over mogelijke verbeteringen en de sturing daarop, voeden we een duurzame, geïnternaliseerde kwaliteitscultuur. Deze cultuur wordt gekenmerkt door een diepgeworteld besef dat onderwijsprocessen ten dienste staan van de ontwikkeling en leerprocessen van leerlingen. Dit is het belangrijkste criterium om dingen juist wel of niet, of al dan niet op een bepaalde wijze te doen op school. We staan ervoor open om ons hierin te blijven ontwikkelen en ons aan te passen aan veranderende omstandigheden en behoeften. We voeren daarom gesprekken met als doel om ons te ontwikkelen waarbij de toon altijd constructief is.

Elke VOvA-medewerker heeft inzicht in de kwaliteit en wat daaraan bijdraagt. Onze kwaliteitscultuur wordt gekenmerkt door een oprechte nieuwsgierigheid naar het effect van eigen handelen en bewuste gedragingen om te werken aan voortdurende verbetering. Vooral het gesprek over kwaliteit en het verbinden van consequenties aan bepaalde kwaliteit zijn belangrijk. Wat we monitoren houdt verband met wat we belangrijk vinden. De uitkomsten hiervan beïnvloeden onze keuzes gericht op professionalisering op individueel en groepsniveau.

Investeren in leiderschap

Bij VOvA investeren we in leiderschapsontwikkeling. We bieden meer ontwikkelingsmogelijkheden aan medewerkers met een leiderschapspositie en aan medewerkers die dit ambiëren. We verbinden onze leiders over de scholen heen, zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen op eenzelfde manier als onze leerlingen en andere medewerkers.

Deze strategische koers en de huidige tijdsgeest vragen om nieuw leiderschap, dat wordt gekenmerkt door het stellen van vragen, het verbinden van mensen vanuit het hele VOvA en het aanmoedigen van samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zonder dat daarmee uit het oog wordt verloren wat nodig is om kwaliteit te garanderen en eindverantwoordelijkheid te dragen. Daarom investeren we de komende jaren in nieuw leiderschap.

Onze visie op mens en organisatie

Meer over onze visie op besturen is te lezen in onze besturingsfilosofie.

De leider waaraan behoefte is

Individuen, afdelingen en teams verschillen in wat zij nodig hebben van een leider. Soms van moment tot moment. Meer ruimte voor autonomie geven dan passend is kan uitmonden in verwaarlozing en een verloren gevoel. Autonomie blijft in die situatie belangrijk, maar vraagt om andere condities. We streven daarom naar leiderschap dat zich aanpast aan de context. Dat noemen we contextueel leiderschap.

In onze organisatie is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, eigen verantwoordelijkheid en flexibiliteit. We streven ernaar dat alle medewerkers, afdelingen en teams de hoogste vorm van taakvolwassenheid bereiken. Dat stelt hen in staat om gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen en de buitenwereld te betrekken bij ons onderwijs en onze organisatie. Dit sluit naadloos aan op de ambitie om een organisatie te vormen met het karakter van een ecosysteem. Leiderschap binnen een ecosysteem bestaat uit het geven van richting, het stellen van vragen, ruimte geven aan tegengeluiden, het verbinden van mensen binnen en buiten de organisatie, en dit alles zonder het (laten) afleggen van rekenschap uit het oog te verliezen.

Met de ruimte en vrijheid die onze organisatie biedt komt ook een grote verantwoordelijkheid. We verwachten visionair leiderschap. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid in de doorontwikkeling van ons onderwijs, de leiders zijn de drijvende kracht achter deze beweging. Zij blijven werken aan de richting waarin we ons samen willen bewegen omschreven in deze koers en houden oog voor ontwikkelingen in de buitenwereld en nemen initiatief waar nodig.

Leiderschap opnieuw gedefinieerd

5.

3.

2.

De leidende principes voor het dagelijks handelen van iedere VOvA-medewerker

6.

1.

4.

We, iedere medewerker, voelen ons eigenaar van het collectief VOvA en de maatschappelijke opgave waar we voor staan. We dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid en tonen persoonlijk leiderschap.

We geven het onderwijs in co-creatie met onze leerlingen vorm. Daarbij stellen wij hen optimaal in staat om te groeien, te leren wie zij zijn en willen worden. We stimuleren persoonlijk leiderschap bij onze leerlingen.

We geven ruimte en invloed, en daarmee verantwoordelijkheid, aan individuen en groepen mensen die met elkaar leren en samenwerken. We maken hiervoor tijd en ruimte vrij.

We staan middenin de samenleving, zijn wendbaar en verbinden de belevingswereld van onze leerlingen, leerdoelen en maatschappij.

We richten ons op het unieke karakter van iedere school én zoeken waar mogelijk de kracht van het bovenschoolse collectief op.

We vormen een organisatie vanuit een sociaal leernetwerk, waarin ieders potentieel benut wordt, ook wel een ecosysteem genoemd.

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

4.

Bij VOvA ontwikkelt iedereen persoonlijk leiderschap.

3.

2.

1.

Bij VOvA werken we actief aan het bereiken van de hoogste vorm van taakvolwassenheid, passend bij een organisatie als ecocysteem, zodat nieuw leiderschap de norm kan zijn.

Bij VOvA streven we naar contextueel leiderschap, waarbij de leiderschapsstijl wordt aangepast aan de behoefte.

Bij VOvA investeren we in leiderschapsontwikkeling.

5.

5.

We geven ruimte en invloed, en daarmee verantwoordelijkheid, aan individuen en groepen mensen die met elkaar leren en samenwerken. We maken hiervoor tijd en ruimte vrij.

6.

We richten ons op het unieke karakter van iedere school én zoeken waar mogelijk de kracht van het bovenschoolse collectief op.

4.

We vormen een organisatie vanuit een sociaal leernetwerk, waarin ieders potentieel benut wordt, ook wel een ecosysteem genoemd.

3.

2.

1.

De leidende principes voor het dagelijks handelen van iedere VOvA-medewerker

We, iedere medewerker, voelen ons eigenaar van het collectief VOvA en de maatschappelijke opgave waar we voor staan. We dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid en tonen persoonlijk leiderschap.

We geven het onderwijs in co-creatie met onze leerlingen vorm. Daarbij stellen wij hen optimaal in staat om te groeien, te leren wie zij zijn en willen worden. We stimuleren persoonlijk leiderschap bij onze leerlingen.

We staan middenin de samenleving, zijn wendbaar en verbinden de belevingswereld van onze leerlingen, leerdoelen en maatschappij.

Ons collectieve kwaliteitsbewustzijn is zichtbaar in het handelen van iedere VOvA-medewerker.

Individuen, afdelingen en teams verschillen in wat zij nodig hebben van een leider. Soms van moment tot moment. Meer ruimte voor autonomie geven dan passend is kan uitmonden in verwaarlozing en een verloren gevoel. Autonomie blijft in die situatie belangrijk, maar vraagt om andere condities. We streven daarom naar leiderschap dat zich aanpast aan de context. Dat noemen we contextueel leiderschap.

In onze organisatie is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, eigen verantwoordelijkheid en flexibiliteit. We streven ernaar dat alle medewerkers, afdelingen en teams de hoogste vorm van taakvolwassenheid bereiken. Dat stelt hen in staat om gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen en de buitenwereld te betrekken bij ons onderwijs en onze organisatie. Dit sluit naadloos aan op de ambitie om een organisatie te vormen met het karakter van een ecosysteem. Leiderschap binnen een ecosysteem bestaat uit het geven van richting, het stellen van vragen, ruimte geven aan tegengeluiden, het verbinden van mensen binnen en buiten de organisatie, en dit alles zonder het (laten) afleggen van rekenschap uit het oog te verliezen.

Met de ruimte en vrijheid die onze organisatie biedt komt ook een grote verantwoordelijkheid. We verwachten visionair leiderschap. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid in de doorontwikkeling van ons onderwijs, de leiders zijn de drijvende kracht achter deze beweging. Zij blijven werken aan de richting waarin we ons samen willen bewegen omschreven in deze koers en houden oog voor ontwikkelingen in de buitenwereld en nemen initiatief waar nodig.

De leider waaraan behoefte is

Investeren in leiderschap

Bij VOvA investeren we in leiderschapsontwikkeling. We bieden meer ontwikkelingsmogelijkheden aan medewerkers met een leiderschapspositie en aan medewerkers die dit ambiëren. We verbinden onze leiders over de scholen heen, zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen op eenzelfde manier als onze leerlingen en andere medewerkers.

Meer over onze visie op besturen is te lezen in onze besturingsfilosofie.

Persoonlijk leiderschap
en een geïnternaliseerde kwaliteitscultuur

Bij VOvA hanteren we een brede definitie van kwaliteit, die meetbare en merkbare factoren omvat. Door zicht op de kwaliteit en het gesprek - horizontaal, verticaal, binnenschools en bovenschools, evenals met stakeholders van buiten - over mogelijke verbeteringen en de sturing daarop, voeden we een duurzame, geïnternaliseerde kwaliteitscultuur. Deze cultuur wordt gekenmerkt door een diepgeworteld besef dat onderwijsprocessen ten dienste staan van de ontwikkeling en leerprocessen van leerlingen. Dit is het belangrijkste criterium om dingen juist wel of niet, of al dan niet op een bepaalde wijze te doen op school. We staan ervoor open om ons hierin te blijven ontwikkelen en ons aan te passen aan veranderende omstandigheden en behoeften. We voeren daarom gesprekken met als doel om ons te ontwikkelen waarbij de toon altijd constructief is.

Elke VOvA-medewerker heeft inzicht in de kwaliteit en wat daaraan bijdraagt. Onze kwaliteitscultuur wordt gekenmerkt door een oprechte nieuwsgierigheid naar het effect van eigen handelen en bewuste gedragingen om te werken aan voortdurende verbetering. Vooral het gesprek over kwaliteit en het verbinden van consequenties aan bepaalde kwaliteit zijn belangrijk. Wat we monitoren houdt verband met wat we belangrijk vinden. De uitkomsten hiervan beïnvloeden onze keuzes gericht op professionalisering op individueel en groepsniveau.

Onze visie op mens en organisatie

Leiderschap opnieuw gedefinieerd

Deze strategische koers en de huidige tijdsgeest vragen om nieuw leiderschap, dat wordt gekenmerkt door het stellen van vragen, het verbinden van mensen vanuit het hele VOvA en het aanmoedigen van samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zonder dat daarmee uit het oog wordt verloren wat nodig is om kwaliteit te garanderen en eindverantwoordelijkheid te dragen. Daarom investeren we de komende jaren in nieuw leiderschap.