onderwijs dat past bij hun talenten en interesses

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

3.

2.

1.

Bij VOvA leren we leerlingen om goede en persoonlijke keuzes te maken en regie te nemen op hun eigen leerproces én persoonlijkheidsontwikkeling.

Bij VOvA investeren we doelgericht in de verbreding van de horizon van onze leerlingen én medewerkers.

Bij VOvA zijn we ons bewust van de persoonsvormende invloed en effecten die wij hebben en zien persoonsvorming als een belangrijk aspect van onze opdracht.

Persoonsvorming is de ontwikkeling van de persoonlijkheid, de identiteit en het karakter van mensen. Persoonsvorming vindt voortdurend plaats.

Onze visie op onderwijs

Door in het onderwijs veel ruimte te geven aan nieuwsgierigheid, ontdekken en door de buitenwereld actief bij de school te betrekken, leren onze leerlingen veel over wie zij zijn, wat zij kunnen en willen. In de ruimte voor leerlingen om (samen) regie te nemen over het leren en het leven kunnen zij hun persoonlijkheid verder ontwikkelen. We verbreden hun referentiekader en horizon naast datgene wat de leerlingen vanuit de thuissituatie hebben meegekregen.

Op school, tijdens het sporten of samenzijn met vrienden of familie, ontdekken leerlingen wie zij zijn, geven zij betekenis aan hun afkomst, gender, religie, sociaaleconomische status of geaardheid en vormen zij hun persoonlijkheid. We zien het als onze taak om hier ruimte voor te bieden en aandacht aan te besteden, zodat leerlingen grip krijgen op hun persoonsvorming. Of het nu gaat om een mentorles, vakinhoudelijke les of elk ander willekeurig moment op school of in de praktijk.

Grip op persoonsvorming

Onze visie op onderwijs

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

3.

2.

1.

Bij VOvA leren we leerlingen om goede en persoonlijke keuzes te maken en regie te nemen op hun eigen leerproces én persoonlijkheidsontwikkeling.

Bij VOvA investeren we doelgericht in de verbreding van de horizon van onze leerlingen én medewerkers.

Bij VOvA zijn we ons bewust van de persoonsvormende invloed en effecten die wij hebben en zien persoonsvorming als een belangrijk aspect van onze opdracht.

onderwijs dat past bij hun talenten en interesses

Door in het onderwijs veel ruimte te geven aan nieuwsgierigheid, ontdekken en door de buitenwereld actief bij de school te betrekken, leren onze leerlingen veel over wie zij zijn, wat zij kunnen en willen. In de ruimte voor leerlingen om (samen) regie te nemen over het leren en het leven kunnen zij hun persoonlijkheid verder ontwikkelen. We verbreden hun referentiekader en horizon naast datgene wat de leerlingen vanuit de thuissituatie hebben meegekregen.

Grip op persoonsvorming

Persoonsvorming is de ontwikkeling van de persoonlijkheid, de identiteit en het karakter van mensen. Persoonsvorming vindt voortdurend plaats.

Op school, tijdens het sporten of samenzijn met vrienden of familie, ontdekken leerlingen wie zij zijn, geven zij betekenis aan hun afkomst, gender, religie, sociaaleconomische status of geaardheid en vormen zij hun persoonlijkheid. We zien het als onze taak om hier ruimte voor te bieden en aandacht aan te besteden, zodat leerlingen grip krijgen op hun persoonsvorming. Of het nu gaat om een mentorles, vakinhoudelijke les of elk ander willekeurig moment op school of in de praktijk.