Wat de koers betekent
Dit is de koers van VOvA, de leidende strategie voor onze scholen van 2023 tot en met 2026. De Strategische Koers geeft net als een kompas richting. In ons geval richting aan de ontwikkeling van onze scholen om gezamenlijk sterker en wijzer te worden, zodat we zoveel mogelijk positieve impact op leerlingen kunnen realiseren in de context van de huidige maatschappij. Het is een kader met de nodige ruimte waarbinnen onze scholen hun eigen focus, vorm en tempo kunnen kiezen passend bij hun unieke identiteit. Het geeft de richting aan waar we met onze scholen als VOvA gezamenlijk naartoe gaan in antwoord op de maatschappelijke opgave waar we voor staan binnen de snel veranderende wereld waarin we leven. Het antwoord op deze maatschappelijk opgave is vertaald naar richtinggevende uitspraken waaruit de richting blijkt waarin onze scholen moeten werken op weg naar 2026.
Hoe de koers is opgebouwd
In de koers die voor je ligt, beschrijven we hoe wij aankijken tegen de snel veranderende wereld waarin we leven, de uitdagingen die de maatschappelijke ontwikkelingen met zich meebrengen en hoe we daaraan - in onze ogen - samen het beste het hoofd kunnen bieden.
De strategische richting die we kiezen bestaat uit twee onderdelen. De visie op onderwijs en de visie op mens en organisatie. Wat stellen we onszelf ten doel voor het onderwijs en hoe kan de organisatie deze ontwikkelingen en onze mensen optimaal faciliteren? Naast de vier pijlers zien we in de 3D-thema’s belangrijke onderwerpen die als rode draad door onze koers lopen en overal in doorklinken. Duurzaamheid, digitalisering en diversiteit.
We hebben deze koers samen gemaakt. In netwerken waarin medewerkers deelnamen en in co-creatie met leerlingen en de buitenwereld. We organiseerden drie grote bijeenkomsten, waarbij alle medewerkers, een flink aantal leerlingen en enkele externe experts werden betrokken. We hielden koersdagen met de schooldirecteuren, waarbij we op onderdelen experts van buiten VOvA uitnodigden. We vormden schooloverstijgende leernetwerken rond de pijlers en thema’s uit de koers. We organiseerden een experttafel met mensen van binnen en buiten VOvA om technische en specialistische kennis op het VOvA toe te passen. En tot slot organiseerden we een dialoogsessie om samen met collega’s te reflecteren op de uitkomsten van het hele proces. Mede door de diverse perspectieven en ervaringen is de koers voor iedere VOvA-school relevant en toepasbaar. Doordat we elkaar meer zijn gaan ontmoeten hebben we een gemeenschappelijke taal kunnen ontwikkelen waardoor we nu meer dan ooit klaar zijn om de koers te realiseren de komende jaren.
We hebben ons gericht op de toekomst en zijn gestart met een analyse van ontwikkelingen in onze samenleving. Dit heeft ons in staat gesteld om strategische keuzes te maken waarbij we inspelen op de belangrijkste ontwikkelingen die op ons afkomen en die hoe dan ook invloed op ons onderwijs en onze leerlingen zullen hebben. Deze koers volgt logisch op voorgaande strategietermijnen ‘Lijnen voor de toekomst: benutten van kansen en sterke punten’ 2017-2020 en ‘Vanuit verbinding, samenwerken aan kwaliteit, professionalisering en onderwijsontwikkeling’ 2020-2023 en is in lijn met de meerjarenstrategie van ROCvA waar VOvA familie van is.
Vanuit verschillende perspectieven
Van buiten naar binnen
Hoe de koers tot stand is gekomen


Scroll naar beneden
Inleiding


Inleiding
We hebben ons gericht op de toekomst en zijn gestart met een analyse van ontwikkelingen in onze samenleving. Dit heeft ons in staat gesteld om strategische keuzes te maken waarbij we inspelen op de belangrijkste ontwikkelingen die op ons afkomen en die hoe dan ook invloed op ons onderwijs en onze leerlingen zullen hebben. Deze koers volgt logisch op voorgaande strategietermijnen ‘Lijnen voor de toekomst: benutten van kansen en sterke punten’ 2017-2020 en ‘Vanuit verbinding, samenwerken aan kwaliteit, professionalisering en onderwijsontwikkeling’ 2020-2023 en is in lijn met de meerjarenstrategie van ROCvA waar VOvA familie van is.


Scroll naar beneden
Hoe de koers tot stand is gekomen
Van buiten naar binnen
Wat de koers betekent
Dit is de koers van VOvA, de leidende strategie voor onze scholen van 2023 tot en met 2026. De Strategische Koers geeft net als een kompas richting. In ons geval richting aan de ontwikkeling van onze scholen om gezamenlijk sterker en wijzer te worden, zodat we zoveel mogelijk positieve impact op leerlingen kunnen realiseren in de context van de huidige maatschappij. Het is een kader met de nodige ruimte waarbinnen onze scholen hun eigen focus, vorm en tempo kunnen kiezen passend bij hun unieke identiteit. Het geeft de richting aan waar we met onze scholen als VOvA gezamenlijk naartoe gaan in antwoord op de maatschappelijke opgave waar we voor staan binnen de snel veranderende wereld waarin we leven. Het antwoord op deze maatschappelijk opgave is vertaald naar richtinggevende uitspraken waaruit de richting blijkt waarin onze scholen moeten werken op weg naar 2026.
Vanuit verschillende perspectieven
We hebben deze koers samen gemaakt. In netwerken waarin medewerkers deelnamen en in co-creatie met leerlingen en de buitenwereld. We organiseerden drie grote bijeenkomsten, waarbij alle medewerkers, een flink aantal leerlingen en enkele externe experts werden betrokken. We hielden koersdagen met de schooldirecteuren, waarbij we op onderdelen experts van buiten VOvA uitnodigden. We vormden schooloverstijgende leernetwerken rond de pijlers en thema’s uit de koers. We organiseerden een experttafel met mensen van binnen en buiten VOvA om technische en specialistische kennis op het VOvA toe te passen. En tot slot organiseerden we een dialoogsessie om samen met collega’s te reflecteren op de uitkomsten van het hele proces. Mede door de diverse perspectieven en ervaringen is de koers voor iedere VOvA-school relevant en toepasbaar. Doordat we elkaar meer zijn gaan ontmoeten hebben we een gemeenschappelijke taal kunnen ontwikkelen waardoor we nu meer dan ooit klaar zijn om de koers te realiseren de komende jaren.
Hoe de koers is opgebouwd
In de koers die voor je ligt, beschrijven we hoe wij aankijken tegen de snel veranderende wereld waarin we leven, de uitdagingen die de maatschappelijke ontwikkelingen met zich meebrengen en hoe we daaraan - in onze ogen - samen het beste het hoofd kunnen bieden.
De strategische richting die we kiezen bestaat uit twee onderdelen. De visie op onderwijs en de visie op mens en organisatie. Wat stellen we onszelf ten doel voor het onderwijs en hoe kan de organisatie deze ontwikkelingen en onze mensen optimaal faciliteren? Naast de vier pijlers zien we in de 3D-thema’s belangrijke onderwerpen die als rode draad door onze koers lopen en overal in doorklinken. Duurzaamheid, digitalisering en diversiteit.
