
Metropolis Lyceum, de nieuwe aanwinst
De werving van leerlingen voor de nieuwste VOvA-school Metropolis Lyceum is gestart. In schooljaar 2023-2024 starten de eerste leerlingen op deze innovatieve Daltonschool die de rijke geschiedenis van drie VOvA-scholen in zich heeft. Op termijn krijgt Metropolis Lyceum een prachtig nieuw schoolgebouw. Deze school, waarin meer wordt geleerd door te doen, het onderwijs flexibeler is en waar veel ruimte bestaat voor coaching en persoonsvorming, is in co-creatie tussen drie VOvA-scholen en met diverse externe partijen tot stand gekomen. Het ontwerp van de school is reeds in lijn met deze strategische koers.
Meer samenwerking en aansluiting VOvA en ROCvA
VOvA en ROCvA hebben een familieband en gaan deze versterken in vorm van meer aansluiting van het onderwijs. We sturen daarom op zachte overgangen, realistische oriëntatie en doorlopende leerlijnen voor een deel van onze leerlingen in verschillende vormen. Samen kunnen de scholen en mbo-colleges arrangementen of leerroutes aanbieden, waardoor leerlingen hun talenten kunnen ontplooien en zichzelf kunnen ontwikkelen op een wijze die het best bij hen past. Waar dat van meerwaarde is benutten we bij deze ontwikkeling de kansen die recent zijn ontstaan door de ingevoerde Wet Bestuurlijke Harmonisatie beroepsonderwijs.
Handen VOvA-scholen ineengeslagen
Onze geschiedenis maakt dat we als VOvA een verzameling van bijzondere scholen zijn. Elk met een eigen karakter, doelgroep en onderwijsconcept. Er zijn scholen bij VOvA aangesloten die een uniek profiel hebben, die nergens anders in Amsterdam te vinden zijn. Ook heeft VOvA zelf innovatieve concepten gestart, die uitgegroeid zijn tot bijzondere scholen. We koesteren deze rijkdom, en hebben besloten de handen meer ineen te slaan om de innovatie en kwaliteit van ons onderwijs te versterken.
De druk op werken in het onderwijs roept om anders en meer gezamenlijk organiseren. Omdat de onderwijsondersteuning bij VOvA momenteel zowel op elke school als bovenschools is georganiseerd, liggen daar kansen. Er bestaat nu een variëteit aan processen en systemen. Dat maakt het gebruik, beheer en het monitoren op kwaliteit bewerkelijk. Samen kunnen we dit beter. Daarnaast wordt op de scholen verschillend, maar voor een deel ook overlappend onderwijs gegeven. Ook hier zijn kansen om anders te werken en elkaars kennis, expertise en investeringen te benutten.
VOvA is continu in beweging, gedreven door de omgeving en leerlingen. Dat maakt dat de ingezette beweging in lijn is met de nieuwe strategische koers.
Organisatie in ontwikkeling

Organisatie in ontwikkeling
VOvA is continu in beweging, gedreven door de omgeving en leerlingen. Dat maakt dat de ingezette beweging in lijn is met de nieuwe strategische koers.
Onze geschiedenis maakt dat we als VOvA een verzameling van bijzondere scholen zijn. Elk met een eigen karakter, doelgroep en onderwijsconcept. Er zijn scholen bij VOvA aangesloten die een uniek profiel hebben, die nergens anders in Amsterdam te vinden zijn. Ook heeft VOvA zelf innovatieve concepten gestart, die uitgegroeid zijn tot bijzondere scholen. We koesteren deze rijkdom, en hebben besloten de handen meer ineen te slaan om de innovatie en kwaliteit van ons onderwijs te versterken.
De druk op werken in het onderwijs roept om anders en meer gezamenlijk organiseren. Omdat de onderwijsondersteuning bij VOvA momenteel zowel op elke school als bovenschools is georganiseerd, liggen daar kansen. Er bestaat nu een variëteit aan processen en systemen. Dat maakt het gebruik, beheer en het monitoren op kwaliteit bewerkelijk. Samen kunnen we dit beter. Daarnaast wordt op de scholen verschillend, maar voor een deel ook overlappend onderwijs gegeven. Ook hier zijn kansen om anders te werken en elkaars kennis, expertise en investeringen te benutten.
Handen VOvA-scholen ineengeslagen
VOvA en ROCvA hebben een familieband en gaan deze versterken in vorm van meer aansluiting van het onderwijs. We sturen daarom op zachte overgangen, realistische oriëntatie en doorlopende leerlijnen voor een deel van onze leerlingen in verschillende vormen. Samen kunnen de scholen en mbo-colleges arrangementen of leerroutes aanbieden, waardoor leerlingen hun talenten kunnen ontplooien en zichzelf kunnen ontwikkelen op een wijze die het best bij hen past. Waar dat van meerwaarde is benutten we bij deze ontwikkeling de kansen die recent zijn ontstaan door de ingevoerde Wet Bestuurlijke Harmonisatie beroepsonderwijs.
Meer samenwerking en aansluiting VOvA en ROCvA
De werving van leerlingen voor de nieuwste VOvA-school Metropolis Lyceum is gestart. In schooljaar 2023-2024 starten de eerste leerlingen op deze innovatieve Daltonschool die de rijke geschiedenis van drie VOvA-scholen in zich heeft. Op termijn krijgt Metropolis Lyceum een prachtig nieuw schoolgebouw. Deze school, waarin meer wordt geleerd door te doen, het onderwijs flexibeler is en waar veel ruimte bestaat voor coaching en persoonsvorming, is in co-creatie tussen drie VOvA-scholen en met diverse externe partijen tot stand gekomen. Het ontwerp van de school is reeds in lijn met deze strategische koers.
Metropolis Lyceum, de nieuwe aanwinst