Leer- en expertnetwerken

Organisatie als ecosysteem

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

4.

Bij VOvA vormen we leernetwerken rond de pijlers uit de koers en nieuwe thema’s in onderwijsontwikkeling, waarbij we elk jaar kiezen welke netwerken VOvA-breed het podium krijgen.

3.

2.

1.

Bij VOvA vormen we expertnetwerken waarin we onze mensen aan elkaar verbinden, zodat zij elkaar kunnen versterken en samen expertise van buiten naar binnen halen.

Bij VOvA zijn medewerkers lid van meerdere teams.

Bij VOvA werken we toe naar een organisatie met het karakter van een ecosysteem.

We verbinden onze experts met elkaar in netwerken. Dit zijn samenwerkingsverbanden over de verschillende scholen heen. We kennen twee typen netwerken; de leernetwerken en de expertnetwerken. Deze laatste vorm draait om vaste thema’s in het vo en functies. Zo komen bijvoorbeeld teamleiders, zorgcoördinatoren, conciërges en docenten die hetzelfde vak geven bij elkaar. Binnen de netwerken worden praktijken, kennis en ervaring uitgewisseld. Bovendien heeft het netwerk gezamenlijk ook de slagkracht om relevante partners van buiten te betrekken. Zo vergroten we het leervermogen van onze organisatie en onze mensen.

Rond de onderwijskundige pijlers in de koers en nieuwe thema’s in onderwijsontwikkeling waar we nieuwsgierig naar zijn en waarvoor we ons gezamenlijk verantwoordelijk voelen vormen we leernetwerken. Hierin delen collega’s een passie en missie. De leernetwerken bestaan uit collega’s met uiteenlopende functies vanuit verschillende locaties. Samen leren zij over het betreffende thema, adviseren ze de organisatie en helpen ze om wezenlijke stappen te zetten binnen de richting van de pijler zoals beschreven in deze koers. Onze medewerkers zijn dus lid van meerdere teams en voelen zich daar thuis.

Medewerkers van de toekomst zijn bevlogen en willen vanuit een hoge betrokkenheid en intensiteit samenwerken. Gezien de uitdagende vraagstukken waar we voor staan is dit maar goed ook. Ze vragen een intensieve samenwerking vanuit verschillende perspectieven om tot passende antwoorden te komen. VOvA heeft de transitie ingezet naar de lerende netwerkorganisatie, om samenwerkingen en voortdurende wisselwerking met de buitenwereld te stimuleren. Zo benutten we ieders potentieel, blijven we in beweging en staat niemand er alleen voor.

Onze visie op mens en organisatie

De huidige tijd vraagt om een organisatie die het karakter heeft van een ecosysteem: een complex sociaal netwerk in voortdurende wisselwerking met de in- en externe omgeving. Door middel van leer- en expertnetwerken starten wij een beweging om als VOvA meer een ecosysteem te worden, waarbij we ons verenigen rond vraagstukken waarnaar we nieuwsgierig zijn en waarvoor we ons gezamenlijk verantwoordelijk voelen. Onze medewerkers nemen deel aan leer- en expertnetwerken, waardoor zij lid zijn van meerdere teams. Dit vraagt wendbaarheid en innovatie. Dit kunnen we, omdat we het samen doen en elkaar hierin meenemen. 

Anders samenwerken in een lerende netwerkorganisatie

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

4.

Bij VOvA vormen we leernetwerken rond de pijlers uit de koers en nieuwe thema’s in onderwijsontwikkeling, waarbij we elk jaar kiezen welke netwerken VOvA-breed het podium krijgen.

3.

2.

1.

Bij VOvA vormen we expertnetwerken waarin we onze mensen aan elkaar verbinden, zodat zij elkaar kunnen versterken en samen expertise van buiten naar binnen halen.

Bij VOvA zijn medewerkers lid van meerdere teams.

Bij VOvA werken we toe naar een organisatie met het karakter van een ecosysteem.

We verbinden onze experts met elkaar in netwerken. Dit zijn samenwerkingsverbanden over de verschillende scholen heen. We kennen twee typen netwerken; de leernetwerken en de expertnetwerken. Deze laatste vorm draait om vaste thema’s in het vo en functies. Zo komen bijvoorbeeld teamleiders, zorgcoördinatoren, conciërges en docenten die hetzelfde vak geven bij elkaar. Binnen de netwerken worden praktijken, kennis en ervaring uitgewisseld. Bovendien heeft het netwerk gezamenlijk ook de slagkracht om relevante partners van buiten te betrekken. Zo vergroten we het leervermogen van onze organisatie en onze mensen.

Rond de onderwijskundige pijlers in de koers en nieuwe thema’s in onderwijsontwikkeling waar we nieuwsgierig naar zijn en waarvoor we ons gezamenlijk verantwoordelijk voelen vormen we leernetwerken. Hierin delen collega’s een passie en missie. De leernetwerken bestaan uit collega’s met uiteenlopende functies vanuit verschillende locaties. Samen leren zij over het betreffende thema, adviseren ze de organisatie en helpen ze om wezenlijke stappen te zetten binnen de richting van de pijler zoals beschreven in deze koers. Onze medewerkers zijn dus lid van meerdere teams en voelen zich daar thuis.

Anders samenwerken in een lerende netwerk-organisatie

Onze visie op mens en organisatie

Medewerkers van de toekomst zijn bevlogen en willen vanuit een hoge betrokkenheid en intensiteit samenwerken. Gezien de uitdagende vraagstukken waar we voor staan is dit maar goed ook. Ze vragen een intensieve samenwerking vanuit verschillende perspectieven om tot passende antwoorden te komen. VOvA heeft de transitie ingezet naar de lerende netwerkorganisatie, om samenwerkingen en voortdurende wisselwerking met de buitenwereld te stimuleren. Zo benutten we ieders potentieel, blijven we in beweging en staat niemand er alleen voor.

De huidige tijd vraagt om een organisatie die het karakter heeft van een ecosysteem: een complex sociaal netwerk in voortdurende wisselwerking met de in- en externe omgeving. Door middel van leer- en expertnetwerken starten wij een beweging om als VOvA meer een ecosysteem te worden, waarbij we ons verenigen rond vraagstukken waarnaar we nieuwsgierig zijn en waarvoor we ons gezamenlijk verantwoordelijk voelen. Onze medewerkers nemen deel aan leer- en expertnetwerken, waardoor zij lid zijn van meerdere teams. Dit vraagt wendbaarheid en innovatie. Dit kunnen we, omdat we het samen doen en elkaar hierin meenemen. 

Leer- en expertnetwerken

Organisatie als ecosysteem