Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

3.

2.

1.

Leerlingen leren en ervaren tijdens hun hele periode bij VOvA dat zij kunnen bijdragen aan duurzaamheid en ook invloed hebben op klimaatverandering.

VOvA stelt Sustainable Development Goals 12 en 13 centraal waarbij elke school accenten aanbrengt en een geschikte invulling en tempo kiest.

VOvA hanteert de ‘whole school approach’; onderwijsinhoud, houdingen, bedrijfsvoering en omgeving worden met elkaar verbonden, evenals leerlingen, medewerkers en mensen vanuit de omgeving.

Duurzaamheid is in het belang voor de toekomst van onze planeet en dus voor de toekomst van onze leerlingen. Daarom is duurzaamheid niet alleen een uitgangspunt in onze bedrijfsvoering en organisatie, maar geven we duurzaamheid ook een belangrijke rol in ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat leerlingen ervaren dat zij invloed kunnen hebben op deze grote uitdaging waarbij we hun hulp echt nodig hebben.

De 3D-thema’s

In de Verenigde Naties zijn zeventien doelen afgesproken om de toekomst beter te maken, de sustainable development goals. Elke school kan haar eigen invulling, tempo en accenten bepalen, maar samen stellen we sustainable development goals (SDG’s) 12 en 13 centraal. SDG 12 gaat over verantwoorde consumptie en productie. Bijvoorbeeld het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van verspilling en gebruik van circulariteit in bredere zin.

SDG 13 gaat over het bestrijden van de impact van klimaatverandering. Dit biedt tal van mogelijkheden voor zowel onze eigen bedrijfsvoering als voor het onderwijs. Daarnaast is het onvermijdelijk dat we onze leerlingen voorbereiden om zich aan te passen aan de effecten van klimaatveranderingen. Dit zien we als onderdeel van onze opvoedkundige opdracht. In lijn met onze visie en de rest van onze strategie, gaan we dit thema echt samen aanpakken. VOvA zal daarom op elke school de ‘whole school approach’ hanteren, waarbij onderwijsinhoud, houdingen, bedrijfsvoering en omgeving aan elkaar worden verbonden, net zoals medewerkers, leerlingen en mensen vanuit onze omgeving.

Een duurzame toekomst

De 3D-thema’s

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

3.

2.

1.

We, iedere medewerker, voelen ons eigenaar van het collectief VOvA en de maatschappelijke opgave waar we voor staan. We dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid en tonen persoonlijk leiderschap.

We geven het onderwijs in co-creatie met onze leerlingen vorm. Daarbij stellen wij hen optimaal in staat om te groeien, te leren wie zij zijn en willen worden. We stimuleren persoonlijk leiderschap bij onze leerlingen.

We staan middenin de samenleving, zijn wendbaar en verbinden de belevingswereld van onze leerlingen, leerdoelen en maatschappij.

Een duurzame toekomst

Duurzaamheid is in het belang voor de toekomst van onze planeet en dus voor de toekomst van onze leerlingen. Daarom is duurzaamheid niet alleen een uitgangspunt in onze bedrijfsvoering en organisatie, maar geven we duurzaamheid ook een belangrijke rol in ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat leerlingen ervaren dat zij invloed kunnen hebben op deze grote uitdaging waarbij we hun hulp echt nodig hebben.

In de Verenigde Naties zijn zeventien doelen afgesproken om de toekomst beter te maken, de sustainable development goals. Elke school kan haar eigen invulling, tempo en accenten bepalen, maar samen stellen we sustainable development goals (SDG’s) 12 en 13 centraal. SDG 12 gaat over verantwoorde consumptie en productie. Bijvoorbeeld het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van verspilling en gebruik van circulariteit in bredere zin.

SDG 13 gaat over het bestrijden van de impact van klimaatverandering. Dit biedt tal van mogelijkheden voor zowel onze eigen bedrijfsvoering als voor het onderwijs. Daarnaast is het onvermijdelijk dat we onze leerlingen voorbereiden om zich aan te passen aan de effecten van klimaatveranderingen. Dit zien we als onderdeel van onze opvoedkundige opdracht. In lijn met onze visie en de rest van onze strategie, gaan we dit thema echt samen aanpakken. VOvA zal daarom op elke school de ‘whole school approach’ hanteren, waarbij onderwijsinhoud, houdingen, bedrijfsvoering en omgeving aan elkaar worden verbonden, net zoals medewerkers, leerlingen en mensen vanuit onze omgeving.