Standaardiseren om onderwijs te flexibiliseren
Zicht op kwaliteit
Systemen, processen en dienstverlening

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
4.
Kwaliteitszorgmedewerkers leren van elkaar binnen een netwerk en dit leidt ertoe dat alle leerlingen van het VOvA profiteren van een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem.
3.
2.
1.
Bij VOvA benutten we kansen om in het onderwijs te standaardiseren en structureren, ten behoeve van flexibilisering en met behoud van kwaliteit.
Bij VOvA uniformeren we processen en systemen waar mogelijk, zodat we de beste kwaliteit krijgen en beter kunnen samenwerken.
Bij VOvA richten we de ondersteunende processen efficiënt en effectief in.

Bij VOvA bestaat kwaliteitszorg uit drie hoofdbestanddelen: systemen, processen en gedragingen. Voor de doorontwikkeling van onze kwaliteitszorgsystemen en de processen om deze te gebruiken, doen we ons voordeel met de kennis en ervaring van het collectief. Hierdoor zijn de kwaliteitszorgsystemen op elke school van uitmuntende kwaliteit, en vinden de scholen zinvolle partners in elkaar om dit zo te houden. Dit geeft ons als VOvA zicht op de kwaliteit, een belangrijke voorwaarde om te blijven werken aan goed onderwijs.Elke VOvA-medewerker heeft inzicht in de kwaliteit en wat daaraan bijdraagt. Onze kwaliteitscultuur wordt gekenmerkt door een oprechte nieuwsgierigheid naar het effect van eigen handelen en bewuste gedragingen om te werken aan voortdurende verbetering. Vooral het gesprek over kwaliteit en het verbinden van consequenties aan bepaalde kwaliteit zijn belangrijk. Wat we monitoren houdt verband met wat we belangrijk vinden. De uitkomsten hiervan beïnvloeden onze keuzes gericht op professionalisering op individueel en groepsniveau.
Leerlingen hebben behoefte aan ruimte voor verschillende tempo’s, leerstijlen, niveaus en interesses. Het onderwijs wordt steeds flexibeler. We geloven hierin en zien het belang ervan. Deze beweging moeten we met z’n allen maken, anders is flexibilisering maar beperkt mogelijk en wordt het niet goed ondersteund door de context. Tegelijkertijd zien we ook het risico van het overvragen van docenten. Daarom zorgen we voor optimale ondersteuning in de beweging naar flexibilisering. We stellen voorwaarden en maken keuzes over de vormen van flexibilisering en waar nodig en helpend standaardiseren we. Met behulp van onze collectieve slagkracht kunnen we deze belofte samen vormgeven en de kwaliteit goed borgen.
Om ruimte en flexibiliteit aan de voorkant te realiseren, hebben wij rust, structuur en kwaliteitsborging aan de achterkant nodig. Aanpassen aan de snel veranderende wereld kost tijd en energie. Hiervoor moeten we tijd vrijmaken. We gaan dus een aantal zaken slimmer organiseren, zodat we onze tijd maximaal en optimaal kunnen benutten voor datgene waarvoor wij onmisbaar zijn. En waardoor we onze kwaliteit goed kunnen borgen. Hierbij benutten we de kracht van ons collectief.
Onze visie op mens en organisatie
Door een samenhangende richting te geven aan de ontwikkeling van onze mensen, teams, processen en systemen, creëren we flow: een opwaartse spiraal waarbij we elkaar versterken en een fijne organisatie vormen.
Onze systemen en processen moeten ons onderwijs, onze leerlingen, docenten en onderwijsondersteunende medewerkers optimaal ondersteunen. Op een kwalitatieve en servicegerichte wijze, waardoor eenieder de ruimte heeft om zijn of haar professie optimaal uit te voeren. Tegelijkertijd is het nodig om te kijken naar doelmatigheid, naar de hoeveelheid tijd, energie en middelen die we hieraan besteden. En uiteraard naar de kwaliteit van de processen. Om hier een verbeterslag in te maken is het noodzakelijk om meer te gaan werken met eenduidige, uniforme systemen en processen. Digitalisering zal hierbij een rol spelen. Een eenduidig IT-landschap vormt hiervoor de basis.
Ook kijken we hierbij welk (deel van het) proces waar moet worden uitgevoerd in onze organisatie; wat doen we op de scholen, wat bovenschools en wat besteden we uit, waarbij we uiteraard ook gebruik maken van het feit dat we onderdeel zijn van het ROCvA.
Slimmer organiseren
Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:
4.
Kwaliteitszorgmedewerkers leren van elkaar binnen een netwerk en dit leidt ertoe dat alle leerlingen van het VOvA profiteren van een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem.
3.
2.
1.
Bij VOvA benutten we kansen om in het onderwijs te standaardiseren en structureren, ten behoeve van flexibilisering en met behoud van kwaliteit.
Bij VOvA uniformeren we processen en systemen waar mogelijk, zodat we de beste kwaliteit krijgen en beter kunnen samenwerken.
Bij VOvA richten we de ondersteunende processen efficiënt en effectief in.
Door een samenhangende richting te geven aan de ontwikkeling van onze mensen, teams, processen en systemen, creëren we flow: een opwaartse spiraal waarbij we elkaar versterken en een fijne organisatie vormen.
Systemen, processen en dienstverlening
Onze systemen en processen moeten ons onderwijs, onze leerlingen, docenten en onderwijsondersteunende medewerkers optimaal ondersteunen. Op een kwalitatieve en servicegerichte wijze, waardoor eenieder de ruimte heeft om zijn of haar professie optimaal uit te voeren. Tegelijkertijd is het nodig om te kijken naar doelmatigheid, naar de hoeveelheid tijd, energie en middelen die we hieraan besteden. En uiteraard naar de kwaliteit van de processen. Om hier een verbeterslag in te maken is het noodzakelijk om meer te gaan werken met eenduidige, uniforme systemen en processen. Digitalisering zal hierbij een rol spelen. Een eenduidig IT-landschap vormt hiervoor de basis.
Ook kijken we hierbij welk (deel van het) proces waar moet worden uitgevoerd in onze organisatie; wat doen we op de scholen, wat bovenschools en wat besteden we uit, waarbij we uiteraard ook gebruik maken van het feit dat we onderdeel zijn van het ROCvA.

Standaardiseren om onderwijs te flexibiliseren
Leerlingen hebben behoefte aan ruimte voor verschillende tempo’s, leerstijlen, niveaus en interesses. Het onderwijs wordt steeds flexibeler. We geloven hierin en zien het belang ervan. Deze beweging moeten we met z’n allen maken, anders is flexibilisering maar beperkt mogelijk en wordt het niet goed ondersteund door de context. Tegelijkertijd zien we ook het risico van het overvragen van docenten. Daarom zorgen we voor optimale ondersteuning in de beweging naar flexibilisering. We stellen voorwaarden en maken keuzes over de vormen van flexibilisering en waar nodig en helpend standaardiseren we. Met behulp van onze collectieve slagkracht kunnen we deze belofte samen vormgeven en de kwaliteit goed borgen.
Zicht op kwaliteit
Bij VOvA bestaat kwaliteitszorg uit drie hoofdbestanddelen: systemen, processen en gedragingen. Voor de doorontwikkeling van onze kwaliteitszorgsystemen en de processen om deze te gebruiken, doen we ons voordeel met de kennis en ervaring van het collectief. Hierdoor zijn de kwaliteitszorgsystemen op elke school van uitmuntende kwaliteit, en vinden de scholen zinvolle partners in elkaar om dit zo te houden. Dit geeft ons als VOvA zicht op de kwaliteit, een belangrijke voorwaarde om te blijven werken aan goed onderwijs.Elke VOvA-medewerker heeft inzicht in de kwaliteit en wat daaraan bijdraagt. Onze kwaliteitscultuur wordt gekenmerkt door een oprechte nieuwsgierigheid naar het effect van eigen handelen en bewuste gedragingen om te werken aan voortdurende verbetering. Vooral het gesprek over kwaliteit en het verbinden van consequenties aan bepaalde kwaliteit zijn belangrijk. Wat we monitoren houdt verband met wat we belangrijk vinden. De uitkomsten hiervan beïnvloeden onze keuzes gericht op professionalisering op individueel en groepsniveau.
Slimmer organiseren
Onze visie op mens en organisatie
Om ruimte en flexibiliteit aan de voorkant te realiseren, hebben wij rust, structuur en kwaliteitsborging aan de achterkant nodig. Aanpassen aan de snel veranderende wereld kost tijd en energie. Hiervoor moeten we tijd vrijmaken. We gaan dus een aantal zaken slimmer organiseren, zodat we onze tijd maximaal en optimaal kunnen benutten voor datgene waarvoor wij onmisbaar zijn. En waardoor we onze kwaliteit goed kunnen borgen. Hierbij benutten we de kracht van ons collectief.