Expertise benutten, behouden en werven

Blijvend in ontwikkeling

Oog voor motivatie en betrokkenheid

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

4.

Bij VOvA zijn we blijvend in ontwikkeling. We zorgen voor een cultuur van feedback en feedforward en ontwikkelen onszelf doorlopend.

3.

2.

1.

We trekken als VOvA samen op om een aantrekkelijke werkgever te zijn, zodat we zoveel mogelijk nieuwe mensen aantrekken en goede mensen zo lang mogelijk betrokken en vitaal houden.

Bij VOvA onderzoeken we de mogelijkheden om goed te kunnen omgaan met het naderende personeelstekort, zodat we goed onderwijs kunnen blijven geven aan onze leerlingen met onze mensen.

Bij VOvA werken we bewust aan het verhogen van motivatie en betrokkenheid bij al onze medewerkers, daarom hebben we aandacht voor autonomie, competentie en verbondenheid.

Inspelen op uitdagingen vraagt blijvende nieuwsgierigheid, wendbaarheid en zelfbewustzijn van onze medewerkers. Zonder feedback geen ontwikkeling. Daarom zorgen we voor opbouwende gesprekken met elkaar op de scholen, met netwerken waarvan we lid zijn, met leidinggevenden en met de buitenwereld. We zorgen samen voor een veilige omgeving die ervoor zorgt dat we reflectief zijn, openstaan voor het maken van fouten én dit benutten om van te leren. Feedback en feedforward.

Daarnaast professionaliseren we onszelf door (bij)scholing en persoonlijke ontwikkeling. De koers vraagt om verandering, om het zijn van een lerende organisatie. Een lerende organisatie vraagt om lerende medewerkers en teams. Iedereen draagt hieraan bij en neemt hieraan deel. Dat vraagt medewerkers om persoonlijke verkenning en ontdekking van wat zij nodig hebben. We bekijken voortdurend hoe we hierbij kunnen ondersteunen. VOvA werkt, naast het aanbod op schoolniveau, aan een breed aanbod van scholings- en begeleidingsmogelijkheden op individueel-, team- of netwerkniveau. Het onboardingprogramma, OPLIS, talentmanagement, opleidingsbeleid, vitaliteitsbeleid en verzuimbeleid zijn hiervan onderdeel. Onze leidinggevenden ondersteunen dit actief. Bij VOvA geloven we in doorontwikkeling en leerroutes, dit geldt zowel voor onze leerlingen als voor onszelf. Daarom benaderen we mobiliteit binnen en tussen scholen positief en stimuleren we dat.

Docenten zijn experts en deze expertise is schaars. Door het toenemende lerarentekort kunnen we de leerlingen in Amsterdam geen goed onderwijs blijven geven op de wijze zoals we dit deden en in veel gevallen nu nog doen. Groepen worden te groot en te veel leerlingen zouden helemaal geen les meer kunnen krijgen van een goede bevoegde docent. Er is ons veel aan gelegen om de expertise die we in huis hebben voor onze leerlingen te behouden en we werken er hard aan om nieuwe goede mensen aan te trekken en aan ons te binden. Dat doen we onder andere door als VOvA-scholen samen op te trekken en vacatures met aantrekkelijke loopbaanperspectieven, over de scholen heen, in te zetten in de zoektocht naar mensen die passen bij onze gedeelde visie en waarden. We realiseren ons dat we het lerarentekort niet volledig gaan oplossen en anders moeten kijken naar ons onderwijs en het aanbod van ons onderwijs. In aansluiting op de verkenning die is gedaan met de Amsterdamse schoolbesturen, gaan we kansen benutten om bevoegde vakdocenten te ondersteunen. Bijvoorbeeld door de ondersteuning van onderwijsassistenten waardoor meer leerlingen les kunnen krijgen zonder overvolle klassen te creëren. Daarnaast worden de technische en digitale mogelijkheden benut om de beste uitleg, passend bij de leerling, beschikbaar te maken voor een zo groot mogelijke groep. Hiermee wordt gemaakte content optimaal benut.

Onderwijsgevenden en onderwijsondersteunend personeel, al onze medewerkers, zijn in hun eigen rol en op hun eigen wijze van betekenis in het leven en de ontwikkeling van de leerlingen. Zij zetten samen de toon in klaslokalen én daarbuiten, als professional, als team, als school en als collectief.

Onze visie op mens en organisatie

Ongeacht verschillen in de rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn de psychologische basisbehoeften van ieder mens hetzelfde waar het gaat om goede motivatie. Om gemotiveerde medewerkers te houden, is het van belang om hierop in te zetten. Hieraan dragen we bij door, net als bij onze leerlingen, aandacht te hebben voor autonomie, competentie en verbondenheid. Daarmee bereiken we dat medewerkers hun werk als prettiger ervaren, er minder werkdruk wordt beleefd, mensen in ontwikkeling blijven, het ziekteverzuim zo laag mogelijk blijft en medewerkers langer bij VOvA blijven werken. Vitale en gemotiveerde medewerkers vormen samen het succes van onze organisatie. We hebben daarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid, de medewerker neemt de regie, wij helpen daarbij.

 

Wij zijn de koers
en de organisatie

Blijvend in ontwikkeling

Inspelen op uitdagingen vraagt blijvende nieuwsgierigheid, wendbaarheid en zelfbewustzijn van onze medewerkers. Zonder feedback geen ontwikkeling. Daarom zorgen we voor opbouwende gesprekken met elkaar op de scholen, met netwerken waarvan we lid zijn, met leidinggevenden en met de buitenwereld. We zorgen samen voor een veilige omgeving die ervoor zorgt dat we reflectief zijn, openstaan voor het maken van fouten én dit benutten om van te leren. Feedback en feedforward.

Daarnaast professionaliseren we onszelf door (bij)scholing en persoonlijke ontwikkeling. De koers vraagt om verandering, om het zijn van een lerende organisatie. Een lerende organisatie vraagt om lerende medewerkers en teams. Iedereen draagt hieraan bij en neemt hieraan deel. Dat vraagt medewerkers om persoonlijke verkenning en ontdekking van wat zij nodig hebben. We bekijken voortdurend hoe we hierbij kunnen ondersteunen. VOvA werkt, naast het aanbod op schoolniveau, aan een breed aanbod van scholings- en begeleidingsmogelijkheden op individueel-, team- of netwerkniveau. Het onboardingprogramma, OPLIS, talentmanagement, opleidingsbeleid, vitaliteitsbeleid en verzuimbeleid zijn hiervan onderdeel. Onze leidinggevenden ondersteunen dit actief. Bij VOvA geloven we in doorontwikkeling en leerroutes, dit geldt zowel voor onze leerlingen als voor onszelf. Daarom benaderen we mobiliteit binnen en tussen scholen positief en stimuleren we dat.

Expertise benutten, behouden en werven

Docenten zijn experts en deze expertise is schaars. Door het toenemende lerarentekort kunnen we de leerlingen in Amsterdam geen goed onderwijs blijven geven op de wijze zoals we dit deden en in veel gevallen nu nog doen. Groepen worden te groot en te veel leerlingen zouden helemaal geen les meer kunnen krijgen van een goede bevoegde docent. Er is ons veel aan gelegen om de expertise die we in huis hebben voor onze leerlingen te behouden en we werken er hard aan om nieuwe goede mensen aan te trekken en aan ons te binden. Dat doen we onder andere door als VOvA-scholen samen op te trekken en vacatures met aantrekkelijke loopbaanperspectieven, over de scholen heen, in te zetten in de zoektocht naar mensen die passen bij onze gedeelde visie en waarden. We realiseren ons dat we het lerarentekort niet volledig gaan oplossen en anders moeten kijken naar ons onderwijs en het aanbod van ons onderwijs. In aansluiting op de verkenning die is gedaan met de Amsterdamse schoolbesturen, gaan we kansen benutten om bevoegde vakdocenten te ondersteunen. Bijvoorbeeld door de ondersteuning van onderwijsassistenten waardoor meer leerlingen les kunnen krijgen zonder overvolle klassen te creëren. Daarnaast worden de technische en digitale mogelijkheden benut om de beste uitleg, passend bij de leerling, beschikbaar te maken voor een zo groot mogelijke groep. Hiermee wordt gemaakte content optimaal benut.

Onze visie op mens en organisatie

Richtinggevende uitspraken op weg naar 2026:

4.

Bij VOvA zijn we blijvend in ontwikkeling. We zorgen voor een cultuur van feedback en feedforward en ontwikkelen onszelf doorlopend.

3.

2.

1.

We trekken als VOvA samen op om een aantrekkelijke werkgever te zijn, zodat we zoveel mogelijk nieuwe mensen aantrekken en goede mensen zo lang mogelijk betrokken en vitaal houden.

Bij VOvA onderzoeken we de mogelijkheden om goed te kunnen omgaan met het naderende personeelstekort, zodat we goed onderwijs kunnen blijven geven aan onze leerlingen met onze mensen.

Bij VOvA werken we bewust aan het verhogen van motivatie en betrokkenheid bij al onze medewerkers, daarom hebben we aandacht voor autonomie, competentie en verbondenheid.

Wij zijn de koers
en de organisatie

Onderwijsgevenden en onderwijsondersteunend personeel, al onze medewerkers, zijn in hun eigen rol en op hun eigen wijze van betekenis in het leven en de ontwikkeling van de leerlingen. Zij zetten samen de toon in klaslokalen én daarbuiten, als professional, als team, als school en als collectief.

Ongeacht verschillen in de rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn de psychologische basisbehoeften van ieder mens hetzelfde waar het gaat om goede motivatie. Om gemotiveerde medewerkers te houden, is het van belang om hierop in te zetten. Hieraan dragen we bij door, net als bij onze leerlingen, aandacht te hebben voor autonomie, competentie en verbondenheid. Daarmee bereiken we dat medewerkers hun werk als prettiger ervaren, er minder werkdruk wordt beleefd, mensen in ontwikkeling blijven, het ziekteverzuim zo laag mogelijk blijft en medewerkers langer bij VOvA blijven werken. Vitale en gemotiveerde medewerkers vormen samen het succes van onze organisatie. We hebben daarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid, de medewerker neemt de regie, wij helpen daarbij.

 

Oog voor motivatie en betrokkenheid